Грамота « Щоб звуки добре вивчати, слід про органи мовотворення знати» .



 Мета: розширити знання дітей про органи мовного апарату; мовні та немовні звуки; дати уявлення про голосні та приголосні звуки; закріплювати вміння правильно вимовляти звуки; розвивати фонематичний слух, увагу; виховувати посидючість, уміння слухати.

 

Матеріал: зображення ротової порожнини людини, відо про голосні та приголосні звуки

 

Хід заняття

1.     Організаційний момент. Вірш «Осінь часу не марнує»

 Вихователь читає вірш.

Осінь часу не марнує,

У природі все лаштує,

 На городі працює,

У лісі дерева фарбує,

У парку листя з дерев зриває

 І в охайні купки складає.

 

Ми теж малята вправні,

Працьовиті.

 Природі допомагаємо

 І про навчання не забуваємо.

Пропоную не чекати,

У цікаву гру пограти.

 

2.     Бесіда «Які ми чуємо звуки». Давайте пригадаємо, які ми звуки можемо почути навколо себе (шелест листя, вітру, дзюрчання струмка, спів птахів, як закіпів чайник, як гуде машина)

Так тисячі різноманітних звуків оточують нас.

 А ще ми чуємо звуки, які оточують нас у квартирі, на вулиці, коли ми чуємо, як говорять люди

Звуки поєднуються в слова, в речення — це людське мовлення.

— Скажіть, будь-ласка, за допомогою чого людина вимовляє звуки? (Відповіді дітей.)

— Так, за допомогою язика, зубів, піднебіння. Ці органи називаються органами мовотворення.

 Вихователь демонструє зображення ротової порожнини людини, називає і показує органи мовотворення.



 — Послухайте мовні звуки: [м], [і], [д’]. Повторюйте за мною: [м], [і], [д’].

— Що вони нам можуть розповісти?

А якщо поставити їх у певному порядку, як ми відразу зрозуміємо, про що йдеться: дім.

 — У словах кожен звук стоїть на своєму місці. Якщо звук змінити — слово або зруйнується, або перетвориться на зовсім інше.

 

3. Дидактична вправа «Звук заблукав»

Мета: вчити дітей знаходити звук, який «загубився», і виправляти помилки. Невідомо, як це сталось,

Як це звуки заблукали:

 Скочили не у свій дім,

 Стали разом жити в нім!

 — Послухайте віршики й назвіть звуки, які заблукали.

 • Має пишні й довгі вуса

І щипає, мов гусак,

Звуть того щипаку — мак. [р] — рак

 • Ляльку випустивши з рук,

Маша мчить до мами.

 Там повзе зелений бук

з довгими вусами. [ж] — жук

• Де велика ложка наша?

 Зварилась смачненька Маша. [к] — каша

 • Здивувалися коти:

Мишка, повна вся води? [с] — миска.

 

4. Дидактична гра «Замінюємо звуки»

 Вихователь звертає увагу дітей на те, що коли змінюється хоча б один звук у слові, то водночас повністю змінюється значення цього слова.

 Наприклад: день — пень, лінь — тінь.

Вихователь пропонує дітям самостійно змінити перший звук у слові так, щоб вийшло інше слово.

 Варіанти слів Лід — (дід), лак — (мак), дуб — (зуб), ніс — (ліс), порт — (торт), тісто — (місто), робот — (хобот), калина — (малина), мишка — (шишка), шапка — (лапка) тощо.

 

5. Фізкультхвилинка

Діти виконують рухи відповідно до змісту вірша.

 Ці веселі звуки мови

 Кличуть відпочити нас,

Фізхвилинку пропонують

Нам зробити у цей час.

Скік-скок — зайчик скаче.

Тік-так — годинник б’є.

Кар-кар — ворон кряче.

Так-так — качка йде

І ми трохи відпочили,

На стільці тихенько сіли.

 

 6. Ознайомлення з голосними та приголосними звуками

 В и х о в а т е л ь. Зараз вимовлятимемо звуки і визначатимемо, які органи мовотворення беруть участь у їх вимові.

Г р а м а т е й к о. Малята, повторюйте за мною: [а], [о], [у], [і], [є], [е]. — За допомогою чого ви вимовляєте ці звуки?

 Вільно минає повітря крізь рот,

Наче вітерець чарівний,



 Голос зростає, співає — і от

Народжено звук голосний.

 В и х о в а т е л ь. Що це за звуки, під час вимови яких струмінь повітря виходить з рота вільно?

 Г р а м а т е й к о. Це голосні звуки, їх можна співати, вони мають назву «голосні» від слова «голос». Повторюйте за мною: а-а-а-а, о-о-о-о-о, у-у-у-у-у.

 

https://www.youtube.com/watch?v=PBVat5PWyIw

 

 В и х о в а т е л ь

Голосні стрибають у пісеньці дзвінко,

Можуть заплакати і закричати,

 Заколисають в колисці дитинку,

Та не бажають свистіти й бурчати.

 

Малята, повторюйте за мною звуки: [д], [т], [з], [ж], [с].

 

Які органи мовотворення допомагали вимовляти їх?

Приголосні звуки раді

Шелестіти, шепотіти, скрипіти,

Навіть пирхати, шипіти, бурчати,

Та не хочуть вони співати.

 — Що ж це за звуки, під час вимови яких повітрю треба подолати перешкоди, що влаштовують йому губи, зуби та язик?

Такі звуки називаються приголосними. Їх не можна проспівати.

 


https://www.youtube.com/watch?v=eMZ-MUjkL0M

 

7 . Підсумок  Ви, малята, добре працювали, голосні та приголосні звуки вивчали, нумо в коло ставайте та про що дізналися — а теепер розповідайте, які звуки ви запам’ятали. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Консультація

  "Моя сім'я, моя родина"